lördag 19 januari 2013

House at the end of the street

En mamma och hennes dotter Elissa flyttar till ett nytt hus i en liten småstad. Grannhuset på andra sidan skogen har en mörk historia - där dödade en flicka sina föräldrar och försvann. Nu bor bara sonen Ryan ensam kvar i grannhuset.
Snart börjar Elissa intressera sig för tillbakadragne Ryan till hennes mammas förfäran. Elissa försvarar Ryan när han får elaka blickar av folk på stan, han är inte alls omtyckt utan anses vara konstig. Elissa blir mer och mer kär i honom, men är han verkligen att lita på?
Filmen är tydligt inspirerad av en känd Hitchcock-film (jag tänker inte säga vilken för då avslöjar jag för mycket..) Jag gissar att tanken är att dagens ungdomar inte känner till gamla Hitchcock-rullar och då kan man stjäla hej vilt från dem utan att någon märker det. Jag märkte det, men jag är heller ingen ungdom (tyvärr..)
Problemet med "House at the end of the street" är att den är lite långtråkig, och inte särskilt spännande heller. Filmmakarna verkar tro att twisten på slutet ska rädda hela filmen. Och visst är twisten naturligtvis cool om man inte sett Hitchcock-filmen dom inspirerats av, men dom lyckas faktiskt klanta till slutet så att det inte alls blir särskilt dramatiskt.
Betyg: 2½ av 5

2 kommentarer:

  1. Låt mig gissa att hitchcockfilmen du menar är Psycho?

    SvaraRadera
  2. ***SPOILER*** Läs på egen risk
    **
    **
    **
    Ja, Hitchcockfilmen jag syftar på är Psycho

    SvaraRadera