söndag 14 april 2013

Fin

"Fin" är en spansk thriller. Den handlar om ett gäng vänner som återförenas någonstans ute på landet efter många år. Snart hörs en brutal knall och ett starkt vitt sken lyser upp himlen. Var det åska? Eller en terrorattack? Eller aliens? Eller kanske tredje världskriget? Vännerna söker hjälp i ett närbeläget hus, men det är tomt. Fast maten står på bordet verkar alla människor vara puts väck. Snart börjar även vännerna försvinna spårlöst, en efter en.
Jag var fascinerad av den här filmen. Den radade upp mysterier och jag var som fastnaglad i soffan för att få reda vad som hänt.
Det finns en del originella scener med djur i den här filmen. T.ex. så är det en jakt där våra vänner cyklar och jagas av ett gäng schäferhundar som vill åt deras mat. Det har jag aldrig sett förut. I en annan scen råkar dom ut för en panikslagen hjord getter på en smal stig längs ett stup. Har jag heller aldrig sett tidigare.
En film står och faller med sitt slut. Det har aldrig varit tydligare än i den här filmen. "Fin" är bra i 70 min sen kommer slutet och allt faller pladask. Wtf? Slutet är bara poetiskt, utan vare sig vett, sans eller logik. Ungefär som i tv-serien "Lost" så radas det upp mysterier som aldrig får något svar. Just det. Jag upprepar: man får inga svar överhuvudtaget. Jag vet att vissa filmmakare föredrar att lämna slutet lite "öppet" för tolkningar, och det köper jag fullständigt. Men inga svar ALLS - kom igen!
Sällan har jag blivit så besviken på en films slut och det drar ner betyget rejält. Det är synd med tanke på att "Fin" var bra ända fram tills dess.
Betyg: 2½ av 5