lördag 2 februari 2013

Hollow

90 minuter är en låååååång tid när det inte finns någon story. "Hollow" är en Brittisk indie skräckfilm i "found footage"-genren (typ "Blair Witch Project")
Det är ju ett billigt sätt att göra film på. Man behöver inte bry sig om bra ljussättning. Man behöver inte bry sig om snygga kameravinklar eller ens bra ljud. Men en sak måste man ha; en bra story. Tyvärr finns det knappt någon story alls här.
Men själva legenden som filmen handlar om är faktiskt ganska kuslig. Ett gammalt knotigt träd ute på engelska landsbygden sägs vara ondskefullt. Genom årens lopp så har många begått självmord genom att hänga sig i trädet.
Nu åker fyra ungdomar dit och filmar allt med en videokamera. De första 20 minuterna var hyfsade. Den engelska landsbygden var öde och atmosfärisk, perfekt för en kuslig historia. Till och med trädet såg skräckinjagande ut. Ett sådant där träd man har mardrömmar om på nätterna som barn.
Men sedan gick det snabbt utför. Man måste genomlida låååånga meningslösa dialogscener mellan ungdomarna som inte tillför någonting, utan mer känns som utfyllnad. (90 minuter är mycket tid att fylla ut)
Och sedan mitt absoluta hatobjekt: skakig kamera. Filmen ger oss ungdomar som springer runt trädet mitt i natten. Kameran skakar så man inte ser ett jota. Ungdomarna springer sedan runt i en gammal ruin mitt i natten. Kameran skakar så man inte ser ett jota. Sen sitter ungdomarna i en bil mitt i natten. Kameran skakar så man inte ser ett jota.
Om du älskade "Blair Witch Project" så kanske du kan få en rysning eller två av "Hollow." Jag fick det inte.
Betyg: 1½ av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar