söndag 14 juli 2013

World War Z

Brad Pitt som kämpar mot zombies? Kan det vara nåt? Ja, faktiskt. Brad Pitt spenderar de första 5 minuterna med sin familj, sen brakar helvetet löst. En virusepidemi förvandlar folk till zombie-liknande galningar som dödar allt i sin väg.
Tidigt i filmen förstår vi hur illa det är när Brad tvingas skjuta en zombie i en mataffär. När sedan en polis kommer in i affären sträcker Brad upp händerna för att ge sig. Polisen bryr sig inte om honom alls utan rusar bara till hyllorna för att roffa åt sig matvaror. Då börjar vi förstå att världen blivit helt laglös.
Eftersom Brad (jag har glömt bort vad hans rollfigur hette...) tidigare jobbat för FN så får han nu lämna sin familj och rycka in för att försöka hitta ett lösning som kan rädda världen.
"World War Z" bygger (väldigt) löst på boken med samma namn (som jag inte har läst, så jag kan inte jämföra)
Regissör är Marc Forster (som gjorde Bond-filmen "Quantum of Solace") och han får till intensiva actionscener även om vissa innehåller alldeles för mycket datagrafik och ser overkliga ut. Ett annat klagomål jag har är att kameran skakar alldeles för mycket. Ibland ser man ingenting för alla skakningar.
Inspelningen har kantats av problem. T.ex. gjordes de sista 25 minuterna om helt! Jag vet inte hur orginalslutet var, men detta nya slut funkar bra och känns både spännande och intimt.
"World War Z" är en skräckfilm med maffiga actionscener, även om filmen som helhet känns lite splittrad.
Beyg. 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar