måndag 29 juli 2013

The Dyatlov Pass Incident

Jag gillar inte "found footage"-genren (du vet, t.ex. "Blair Witch Project", när några vänner har filmat med skakig handkamera och nu i efterhand får vi se deras material) men nånting med den här rysaren lockade mig.
"The Dyatlov Pass Incident" bygger på en verklig händelse som ägde rum i Sovjetunionen år 1959. I snöiga bergstrakter hittas några vänner döda utanför sina tält. De hade tagit av sig kläderna och en av dem hade fått tungan bortsliten! Vad som dödat vännerna är ett mysterium än idag. Teorier handlar om allt från ett vanligt gräl som urartade till militära experiment.
Vad som verkligen hände vet ingen, men filmens lösning på mysteriet är inte en realistisk lösning - långt ifrån. Filmen ger oss en sci-fi förklaring som jag INTE köpte.
Regissör är finske Renny Harlin (som gav oss "Die Hard 2" en gång i tiden) och det känns lite tragiskt att han nu hamnat i den genre som är mest lågbudget av alla (ja, jag snackar om "found footage")
Skådisarna funkar tycker jag och ganska länge är jag fascinerad över detta ryska mysterium. Men slutet är det viktigaste på en skräckfilm, och misslyckas man med det är det ju kört. Tyvärr lyckas inte "The Dyatlov Pass Incident" leverera ett tillfreställande slut.
Betyg: 2½ av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar