måndag 1 juli 2013

Evil Dead

Jag hade läst så många usla recensioner av denna nya version av "Evil Dead" så jag hade absolut inga förhoppningar alls. Gissa om jag blev överraskad när filmen var hur bra och läskig som helst! Det här är alltså en remake av Sam Raimis lågbudget skräckis "Evil Dead" från 1981. Den här nya versionen är gjord av Sam Raimis eget filmbolag Ghost House Pictures.
Filmen handlar om fem vänner upptäcker en mystisk bok i källaren på en ödslig stuga. Snart har boken lockat till sig onda krafter som slår klorna i dem en efter en.
En intressant detalj är att en av tjejerna försöker vänja sig av med droger, och när hon sen blir "besatt" tror hennes kompisar att det bara är abstinens (snacka om brutal abstinens...)
Om jag ska säga någonting negativt så är det att många av splattereffekterna är så "over the top" att de nästan blir komiska.
Medan jag inne på avdelningen effekter så blev jag extra glad över att slippa overkliga dataeffekter. Det kändes som varenda effekt i filmen var gjord på "gammalt hederligt vis" - ingen datagrafik så långt ögat nådde.
En varning är definitivt på sin plats. Det är många starka, blodiga och obehagliga scener i denna skräckfilm.
Internet är nerlusat med människor som verkar hata den här filmen. Jag kan rakryggat och utan att darra på rösten säga att dom vet inte vad dom pratar om. Den här nya versionen av "Evil Dead" är både bra och skrämmande!
Betyg: 4 av 5

1 kommentar:

  1. Såg original evil dead som liten. höll på att göra i byxorna. så rädd var jag.

    SvaraRadera